London Brew – London Brew – 2023 Avant-garde Jazz, Contemporary Jazz, Modern Creative, Avant-Fusion, Free Funk UK 1. London Brew (23:34) 2. London Brew Pt. 2 - Trainlines (15:48) 3. Miles Chases New Voodoo in the Church (07:28) 4. Nu Sha Ni Sha Nu Oss Ra (08:55) 5. It's One of These (06:55) 6. Bassics (02:50) 7. Mor Ning Prayers (09:52) 8. Raven Flies Low (12:57) Drums, Percussion – Dan See, Tom Skinner Electric Bass, Double Bass – Tom Herbert Electronics Decks, Sonic Re-cycling – Benji B Guitar – Dave Okumu Guitar, Electronics – Martin Terefe Piano, Synth – Nick Ramm Saxophone, Flute – Nubya Garcia Saxophone, Woodwind – Shabaka Hutchings Synth, Melodica – Nikolaj Torp Tuba – Theon Cross Violin, Electronics – Raven Bush Recorded at The Church Studios in London on December 7, 2020. На заре 2020-го лучшие джазмены Южного Лондона собрались воедино, чтобы дать по всей Европе серию концертов в связи с полувековым юбилеем “Bitches Brew” Майлза Дэвиса. Пандемия поставила крест на их планах, зато открыла новые возможности: желая воспользоваться коллективной магией, London Brew провели несколько дней в студийных импровизациях. Результатом стала одноимённая пластинка, близкая к наследию Майлза по духу, но не по сути. Состав у LP воистину впечатляющий: саксофонисты Нубия Гарсия и Шабака Хатчингс, тубист Теон Кросс, Benji B на тёрнтейблах, ударники Том Скиннер и Дэн Си, басист Том Херберт, гитарист Дэйв Окуму, скрипачка Рэйвин Буш, а также Николай Торп Ларсен и Ник Рамм на клавишах. К продюсированию и сбору проекта причастны ещё два человека, Мартин Терефе и Брюс Лэмпков. Само собой, чтобы обуздать столь амбициозный проект, потребовалась масса терпения: в первый день музыканты просто спотыкались друг о друга, во второй нащупывали общее мироощущение, а в третий достигли должной степени джазовой экзальтации. “London Brew” растянулась на добрые полтора часа; при этом почти половину хронометража занимает двухчастный титульный трек. На старте первого действия мы слышим просторный струнный гул, умеренную ритмику со скрытым потенциалом, а также блуждающий дуэт саксофона и гобоя, приправленный электроникой. Медитативные мгновения вскоре сменяются бурным крещендо; за бессвязным, импульсивным джемом следует лизергиновое томление, но и оно уступает место массивной фьюжн-коде. Остаётся посетовать лишь на то, что London Brew не всегда знают, где остановиться — порой эти сомнения мешают реализовывать командный потенциал на 100%. Но не будем забывать, что перед нами вольная импровизация; к тому же, “Trainlines” с её параноидальным брейкбитом даёт понять, что плагиатом здесь и не пахнет. Именно такие моменты превращают LP в эмоциональный калейдоскоп; если же в первую очередь вы ждёте именно уважение к Дэвису, “It’s One of These” — ваш выбор. Чаще группа предпочитает мета-посвящения: “Miles Runs the Voodoo Down” – интерпретация оды Майлза Джими Хендриксу “Miles Chases New Voodoo in the Church” где Гарсия демонстрирует свою коллекцию педалей и владение ими. Свою минуту славы получает и Рэйвин Буш, чья элегантная скрипка задаёт тон заключительной “Raven Flies Low”. Самый же умиротворённый, философский миг LP ведёт за собой Хатчингс: “Nu Sha Ni Sha Nu Oss Ra” перекатывается, словно змея, не позволяя себе ни одного резкого выпада. обзор underrated ru "It was a pleasure to record with such a talented group of UK musicians and friends, and to work with the producers on this amazing project. It was made more special by the iconic space we were in (Paul Epworth’s Church Studios). We were all so excited to make music together again during that time of lockdown. This session was special in so many ways and we poured all of it into the music.” - Nubya Garcia "For me, that's what Bitches Brew is. It's a bunch of musicians making music because of the love of making music, as a social force and as a social construct. They are creating something that expresses unity and motion. That's what it is to be alive… you know, you have unity, you have motion, and you have vibration. You don't get any more alive than that. That's Bitches Brew." - Shabaka Hutchings In 2020, some of London's finest musicians and bandleaders were engaged by Bruce Lampcov to play a series of improvised European concerts celebrating the 50th anniversary of Miles Davis' seminal Bitches Brew — very arguably the first fusion album. Unfortunately, the pandemic decided these were not to happen. In December, five days after the U.K.'s second quarantine ended, this collective assembled for three days in a studio. London Brew is the result. The players are nearly a survey of the current South London scene: saxophonists Nubya Garcia and Shabaka Hutchings; tuba player Theon Cross; turntablist Benji B; drummers/percussionists Tom Skinner and Dan See; bassist Tom Herbert; guitarist Dave Okumu; violinist Raven Bush; and keyboardists Nikolaj Torp Larsen and Nick Ramm. Lampcov is the executive producer, and Martin Terefe produced the album. In keeping with the studio vibe Davis created for the Bitches Brew sessions, this group's members offered one another only loose ideas, like a tempo, groove, or vamp, etc. That said, before that exchange occurred, they directly absorbed loops and samples from Bitches Brew gathered by Benji B; all are properly credited to Davis' estate. The musicians stumbled over them and one another on the first day. On the second, they were more comfortable with each other and the emergent collective creative process. On the final day, they gelled and cut the disc. These selections range from the truly out and exotic to moody, dark-tinged funk and modal grooves. The title-track opener, offered in two parts, commences with spacious string drones, electronic sounds, and wandering sax and oboe lines above a a skeletal rhythmic pulse. Its second part revels in dub production effects, with gated, overdubbed drum kits and low-tuned bass in shifting time signatures. The wonky, distorted guitars enter next, adding a paranoid telegraph key cadence to the emergent dark funk. The single "Miles Chases New Voodoo in the Church" seemingly appears from bass clarinet and sax lines punctuated by droning minor-key organ, constantly rolling, muted drums, powerful electronics, and spiky guitars. "It's One of These" is closest in spirit to the music actually found on Bitches Brew. Though initiated by a lockstep funk groove by drums, guitar, and electronics, Hutchings' meandering bass clarinet solo adds not only harmonic but textural dimension as Rhodes piano and solo bass lines weave a new vamp for the band to follow. Herbert's bass and Cross' tuba entwine with an etheric oboe on "Bassics." Its production, backmasking, ambient sounds, and random effects closely recall Jon Hassell's ECM era. Closer and second single "Raven Flies Low" is initiated with a seemingly fixed, if elastic, groove and dominated by violin. Bass and drums create a staggered, striated funk groove as a Rhodes piano offers floating harmony in Bush's vamping and solo. The ensemble on this highlight cut sounds almost completely independent of Davis' influence. London Brew is wonderfully eclectic, strange, and beautifully realized. In keeping with its inspiration source, it's a vanguard electric jazz album, abundant in communication, immediacy, and imagination. by Thom Jurek